Med hjerte for Kystkulturen

Kystkultur.jpg

Norsk Kystkulturakademi AS (NKKA) er et spenstig konsept som har formidling av kystkultur som hovedmål. Kystkulturen er mangfoldig og det gjenspeiles også i bredden av aktiviteter og prosjekter som NKKA driver med.

Fire satsingsområder
Bedriften hviler på fire ulike pilarer:
Den akademiske: Formidling og undervisning som omfatter alt fra barnehage- til høyskoleundervisning. Vi har bl.a. et langvarig samarbeid med Bergen Arkitekthøyskole, men underviser også i grunnskolen. Om sommeren driver vi friluftskoler for barn og ungdom i samarbeid med det lokale friluftsrådet.


Friluftsliv, herunder naturbasert reiseliv med fokus på padling: Vi har base i Hardbakke hamn i en gammel sjøbu hvor vi har investert i kajakker og utstyr som brukes til guidede turer, kurs og utleie.

Bygningsvern og restaurering av gamle bygninger: Kystkulturen omfatter også de tradisjonelle bygningene i kystlandskapet, og akademiet ønsker å bidra til en større bevissthet og kompetanse om hvordan disse kan bevares for ettertiden.


Landskap: Kystlandskapet er under press og Kystlyngheia har blitt en truet naturtype. Gjennom handlingsbåren kunnskap driver NKKA med formidling av hvordan det gamle kulturlandskapet kan holdes i hevd. Med basis i en egen flokk med villsauer /gammelnorsk sau formidles kunnskap om den flere tusen år gamle tradisjonen med beiting og brenning av kystlandskapet.


Fleksibilitet viktig

Foretaket legger stor vekt på teamarbeid, selvstendighet og fleksibilitet hos sine medarbeidere. De fire ansatte veksler mellom ulike aktiviteter og oppgaver og sjonglerer administrasjon, snekring, padling, guiding, sauesanking, undervisning og prosjektarbeid i spennende, men noen ganger uforutsigbare arbeidsdager.
Flere av de ansatte har utdannet seg til kajakkinstruktører og guider i tillegg til kompetanse som henholdsvis pedagog, agronom, møbelsnekker, tømrer og lys/lyd tekniker.
Denne fleksibiliteten har gjort at bedriften raskt kan gripe muligheter som dukker opp og bruke arbeidskraften der det er mest hensiktsmessig til enhver tid gjennom sesongen. Modellen bidrar også til at medarbeiderne føler eierskap til bedriften og brenner for at den skal lykkes.


Nytt verksted
Det siste året har NKKA satset større på bygningsvern og snekkeri og har ansatt en person til i avdelingen. De har et samarbeid med andre bygningsvernbedrifter i regionen, bla. Ove Losnegård, Nedre Jølster Bilelag, fortidsminneforeningen S&F og Jensbua Kystkultursenter. I sommer tok de i bruk nye lokaler i Hardbakke havn med snekkerverksted og kontor. Det er videre planer om å etablere eget sagbruk. Målet er å ansette enda en snekker knytte til seg en lærling i løpet av det neste året.


Solund - et kajakkeldorado
Det har også vært en større satsing på kajakk og reiseliv. Sognefjord Active er navnet på denne delen av virksomheten. I begynnelsen rettet den seg først mot det utenlandske markedet, men det siste året har det vært en omstilling mot aktivitetshungrige nordmenn som vil bort fra turiststrømmen for å få autentiske opplevelser. NKKA er medlem i Kayak the Fjords og samarbeider og utveksler erfaringer med andre seriøse aktører i markedet gjennom nettverket.

Bedriften har begynt å sette sammen hele pakker med aktiviteter, mat og overnatting, og merker større etterspørsel etter helhetlige konsept med en blanding av natur og kulturopplevelser og lokal mat. Nå vil nordmenn i større grad også ha guidede turer, og denne sommeren har vært bra til tross for at covid-19 har satt en stopper for de internasjonale bookingene. Det har vært en stor økning på kurs og mange har tatt våttkortet i Solund i sommer.

I august kom reiseagenten Carpe Diem, som har spesialisert seg på opplevelsesferier for enslige som vil reise sammen med andre, til Solund. De hadde booket aktiviteter med NKKA en hel uke med padling, kulturvandring, matkurs i fjæra, villsausafari, båttur til Norges vestligste fyr og øyhopping med postbåten. Da uken var omme gjentok reiselederen flere ganger «Jeg kan ikke tro vi er i Norge -det er så eksotisk!!»


Autentisk
Daglig leder i bedriften, Trude Søilen, tror at flere vil få opp øynene for øyriket som ligger helt vest i Norge, bare to timer fra Bergen. «Veldig mange som kommer hit sier at de opplever at det er ekte og autentisk, og at det er en helt annen puls enn i byene. Denne sommeren er det akkurat det folk har vært på jakt etter; små perler som ligger utenfor turiststrømmen, hvor en har tid å slå av en prat, og folk er vennlige og imøtekommende.»

For dem som ikke har vært i Solund ennå anbefaler hun alle å ta turen og se hva Norges vestligste øyer har å by på.

Forrige
Forrige

Jobbe sammen for enklere å lykkes!

Neste
Neste

Vinnaren av Drivprisen 2020 er Tiotech