Kurs og arrangement

Kurs i regi av Visit Bergen
jan.
21.
til 11. mars

Kurs i regi av Visit Bergen

Arrangementer og kurs vinter 2025


Kurs i sosiale medier for viderekomne, 21. jan

Kurset passer for deg som har en del erfaring som administrator i forskjellige sosiale medier-kanaler, og som ønsker å lære mer om hvordan du kan løfte nivået på inneholdet du produserer og poster i sosiale medier til et høyere nivå.

Kursledere er Eirik Berge og Espen Bakketun fra Visit Bergen, som begge to har lang og bred erfaring innen effektiv bruk av sosiale medier, og som til daglig styrer Visit Bergen sine SoMe-kanaler

Sted: Charmante Hotel
Tidspunkt: 09.00 - 12.00
Pris:
Medlemmer av Visit Bergen kr. 1000,-
Er du tilknyttet næringshageprogrammet, ta kontakt før påmelding for å kunne motta støtte: vhaveland@klarbedrift.no

Ikke-medlem kr. 3000,- pr. person -

Informasjonsmøte for nye medlemmer i Visit Bergen, 29. januar

Vi inviterer alle nye medlemmer i 2024 til ett informasjonsmøte for å bli bedre kjent med Visit Bergen. Her vil man få innblikk og informasjon om salg og markedsarbeid som er planlagt for 2025.

Sted: Visit Bergen, Strandkaien 3, 5013 Bergen
Tidspunkt: 14.00 – 16.00
Pris: Gratis
Påmelding til: connie@visitbergen.com innen 20. januar


Afterwork hos ParkN Play, 19. feb

Bli med oss for en hyggelig afterwork og bli bedre kjent med et av byens nyeste aktivitets- og serveringstilskudd, ParkN Play. Hos ParkN Play kan du teste dart, golfsimulator, minigolf, brettspill og mye mer.

Sted: ParkN Play: Engen 20, 5011 Bergen
Tidspunkt: 16.00 - 18.30
Pris: Gratis (forbeholdt medlemmer av Visit Bergen)
Påmelding: innen 10. februar

Vis arrangement →
Styrekompetansekurs med studiepoeng
jan.
22.
til 5. mai

Styrekompetansekurs med studiepoeng

Nye krav om kjønnsbalanse i styrer er vedtatt, og fram mot 2028 skal det rekrutteres 13 000 nye styremedlemmer, de fleste av dem kvinner. Vi i Vekst i lag har som mål å øke styrekompetansen i regionen for å sikre denne kjønnsbalansen i næringslivet i tidligere Sogn og Fjordane. Det er derfor med stor glede at vi nå kan melde at vårt partnerskap har gått sammen og utviklet et spennende styrekurs i regi av Handelshøyskolen BI, som vi tilbyr til bedrifter i det regionale næringslivet.

Hvem passer kurset for?

Kurset passer godt for styremedlemmer, styreledere, styresekretærer, rådgivere, konsulenter og ansatte som jobber strategisk i virksomheten, som for eksempel daglig leder.

Kurset gir deltakerne kompetanse om blant annet:

  • Styrets funksjon i ulike virksomheter

  • Styrets oppgaver sett fra eiernes, virksomhetens og samfunnets perspektiv (inkludert CSR)

  • Styrets lederrolle og ansvar for strategier, organisering og innovasjon

  • Selskapslovgivning, forskrifter, vedtekter og standarder

  • Metoder for godt samarbeid mellom daglig leder og styret

  • Metoder for vellykket arbeid i styrerommet

Undervisningen blir tilpasset og knyttet opp mot selskapsformen til de bedriftene deltakerne representerer.

Hvorfor styrekompetanse?

Kurset gir en praktisk og nødvendig kompetanse for dem som ikke har styreerfaring fra før, samt en helhetlig oppdatering for andre som ønsker og trenger det.

Du vil lære om de mest sentrale problemstillingene og teoriene som har betydning for praktisk utøvelse av styreverv, inkludert krav i lovverket og oppfølging av virksomhetens løpende oppgaver og spesifikke utfordringer. Dette kan for eksempel innebære omstilling til bærekraftig drift og økt verdiskaping for kunder og virksomheten gjennom forretningsutvikling og digitalisering.

Sentrale temaer i kurset er blant annet forståelsen av sammenhengen mellom virksomhetens overordnede styringsimpulser, strategiske dimensjoner og styringssystemer, i tillegg til organisatoriske, ledelsesrelaterte, juridiske og økonomiske forhold.

Etter kurset vil deltakerne kjenne til de viktigste lover og regler, forstå styrets rolle som beslutnings- og ledelsesorgan, og ha kjennskap til sentrale prinsipper for strategisk utvikling, samfunnsansvar (CSR), samt økonomi- og risikostyring.

Gjennomføring og omfang

Kurset gjennomføres med en kombinasjon av to fysiske samlinger på 2 dager og digital undervisning. I tillegg arrangeres to digitale samlinger på 2 timer, samt noen digitale opptak som deltakerne forventes å gjennomgå.

Det legges også opp til noe egenaktivitet i forkant av kurset, slik at deltakerne er godt forberedt til første samling og får mest mulig ut av undervisningen. Disse enkle forberedelsene er knyttet til eksamensoppgaven, slik at deltakerne tidlig kan reflektere over relevante problemstillinger i et styre.

Lokasjonen for samlingene kommer vi tilbake til, men det vil bli avholdt et sted i tidligere Sogn og Fjordane.

Studiekontrakt og fakturering

Kurset gir 7,5 studiepoeng. Eksamen er et prosjekt knyttet til en reell problemstilling i et styre, som deltakerne selv velger å skrive om. Opptakskravet er generell studiekompetanse, men de som ikke har dette, kan bli tatt opp på bakgrunn av realkompetanse (fylte 25 år).

Det inngås en studiekontrakt mellom den enkelte studenten og Handelshøyskolen BI, selv om det er virksomheten som betaler for kurset. En av partene i Vekst i lag vil fakturere studieavgiften til hver enkelt deltaker.

Meld din interesse til kontaktpersonen din i virkemiddelapparatet for priser og for å sjekke muligheten for ytterligere støtte, i tillegg til bidraget fra Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane. Det er gode priser for deg som deltar i et Siva-program, enten som inkubatorbedrift eller i næringshageprogrammet.

Søknadsfrist: 21.12.24




Om Vekst i lag

Vekst i lag er et partnerskap mellom flere innovasjonsselskaper som hjelper gründere og etablerte bedrifter med utvikling og vekst. Vi ser at vi kan yte bedre tjenester til målgruppen vår gjennom samarbeid. Gruppen består av selskaper som er operatører av SIVAs inkubator- og næringshageprogram. Vekst i lag har til sammen 150 bedrifter tilknyttet program.

Vis arrangement →
Webinar: KI som drivkraft - Digital Norway
jan.
28.

Webinar: KI som drivkraft - Digital Norway

EdTech (Educational Technology) er en samlebetegnelse for bruk av teknologi for å forbedre undervisning og læring. Målet med EdTech er å gjøre læring mer effektiv, engasjerende og tilgjengelig for alle.

Denne morgenen får vi besøk av Anna-Klara Jönsson fra Sana, selskapet bak Digital Norway sin nye kompetanseplattform. Sana ble kåret av Forbes til et av verdens 50 mest innovative AI-selskaper i 2024 og er en av de fremste aktørene på EdTech. Anna-Klara vil fortelle hvordan kunstig intelligens vil revolusjonere måten vil lærer på, og hvordan KI kan brukes til å lage skreddersydde og engasjerende læringsopplevelser.

Vi får også besøk av Kjetil Selstø Hatlehol fra Telenor som vil dele sine erfaringer om hvordan Telenor, ved hjelp av ledelse og organisering, har bygget en fremtidsrettet læringskultur som omfavner teknologi og skaper raskere kundeverdi. Han vil dykke ned i hva som kreves av dagens bedrifter å holde seg konkurransedyktige i en tid med hurtig teknologisk utvikling.

Arrangementet blir streamet og det er gratis å delta.

Vis arrangement →
Webinar: Hvordan motivere, involvere og veilede
jan.
28.

Webinar: Hvordan motivere, involvere og veilede

Knut Ivar Karevold er organisasjonspsykolog med doktorgrad i atferdsøkonomi, med bred erfaring innen leder- og organisasjonsutvikling i både små og store virksomheter. Han brenner for effektiv prosjektgjennomføring og god teamutvikling, og har hjulpet individer og team med å navigere komplekse endringsprosesser.

I dette webinaret vil Karevold forklare hvordan man kan kommunisere godt og effektivt for å motivere andre i teamet, skape lagånd og øke virksomhetens gjennomføringsevne. Deltakerne får praktiske verktøy for hvordan formidle, involvere og veilede.

I webinaret vil du lære hvordan du kan kommunisere for å bli hørt, og hvordan kommunisere for å motivere andre ansatte til å involvere seg i virksomhetens utfordringer.

Dette er et nyttig webinar for alle som jobber i team, og som ønsker å utvikle sin relasjon til andre i teamet.

Vis arrangement →
Inspirasjonskveld for damer
feb.
20.

Inspirasjonskveld for damer

Ikke gå glipp av en inspirerende kveld på vakre Skjerjehamn!

Denne kvelden setter vi fokus på roller, lederskap og hva som faktisk kreves for å lykkes i et styreverv.
Det handler ikke alltid om å ha økonomi- eller jusutdanning, mange typer erfaring og kunnskap kan være akkurat det som trengs!

Målet vårt er å skape en sosial og lærerik kveld med god tid til både faglig påfyll, hyggelig prat og smakfull mat.
Arrangementet er åpent for alle – enten du allerede har en lederrolle, sitter i et styre, eller vurderer å ta på deg et slikt verv i fremtiden.

Blant kveldens dyktige bidragsytere finner du:

  • Lina Braanaas Utne (Firda Seafood Group)

  • Ragnhild Undertun (Gulen og Masfjorden Utvikling)

  • Marita Mellingen (Advokatfirmaet Kyrre)

  • Jannike Hansen (CCB Mongstad)

De vil dele sine erfaringer og refleksjoner om lederskap, styrearbeid og roller – og vi lover spennende samtaler som kan gi deg ny innsikt og inspirasjon.
Sparebank1 Sogn og Fjordane er stolt sponsor, besøk de på stand i løpet av kvelden.

Tid og sted:
20. februar på Skjerjehamn
Kl. 18.00–22.00

Pris:
495,- som inkluderer tapas og et glass bobler.

Tips! Du kan også overnatte på Skjerjehamn. Bruk anledningen til å nyte den unike atmosfæren og kanskje legge inn bedriftsinterne møter i forkant eller dagen etter. Pris for overnatting med frokost: 1590,- (husk å informer om at du skal delta på denne samlingen ved bestilling).

For overnatting og møterom, kontakt Skjerjehamn direkte på:
post@skjerjehamn.no
57784040

Del gjerne invitasjonen med kolleger og andre i ditt nettverk som du tror vil ha glede av denne kvelden.
Vi gleder oss til å se deg på Skjerjehamn – en kveld fylt med inspirasjon, nye perspektiver og hyggelige samtaler!

Hjertelig velkommen! 🌟

Påmeldingsfrist: 14.februar

Vis arrangement →
Reiselivskick-off med Visit Bergen
mars
11.

Reiselivskick-off med Visit Bergen

Bli med på regionalt reiselivskick-off i 2025 - Nordhordland

Bli med å sparke sesongen i gang på Visit Bergen sitt regionale reislivskick-off!

På arrangementet får du faglig påfyll, oppdatert din produktkunnskap, destinasjonsnytt og en oversikt over de siste reiselivstrendene i 2025. Hold av 11.mars og meld deg på!

Dato: 11. mars
Sted: Kulturboden på Flatøy
Tid: 10.00 – 14.00

Vis arrangement →

Bærekrafthalvtimen
des.
4.

Bærekrafthalvtimen

Innovasjon Norges bærekraftsdirektør om bærekraft som konkurransefortrinn

I bærekrafthalvtimen onsdag 4. desember blir det selveste bærekraftsdirektøren i Innovasjon Norge, Leif Inge Husabø som kommer.

Leif Inge vil blant annet si litt om hva Innovasjon Norge forventer av bærekraftarbeid/ bærekraftfokus hos bedrifter og gründere som søker midler hos dem og hvordan bærekraft kan være et konkurransefortrinn. 

Bli med på webinaret via linken under! 

 

Mer informasjon og program finner du her: Bærekrafthalvtimen.

Vis arrangement →
Inspirasjonskveld for damer
okt.
31.

Inspirasjonskveld for damer

Vil du vite mer om styrearbeid og hvilke muligheter det gir?
Kanskje har du et styreverv i dag, og ønsker påfyll til rollen?
Eller vil du delta for å utvide nettverket ditt?

Bli med oss denne kvelden og bli inspirert sammen med andre dyktige damer!

Nordhordland Næringslag, Klar Bedrift og Gulen & Masfjorden Utvikling har gleden av å invitere til inspirasjonskvelden som er en oppfølging av “Damenes aften” i 2023.

Nye krav om kjønnsbalanse i styrer er vedtatt, og frem mot 2028 skal det rekrutteres 13 000 nye styremedlemmer, de fleste av disse kvinner. Hvordan kan du sette deg i posisjon for et styreverv?

Her får du faglig input og gode råd om hvordan du går frem. Hvilke muligheter gir styrearbeid, og hva må du passe på? Hvilken kompetanse trenger styrene? Du får også høre inspirerende historier og erfaringer fra dyktige kvinner. Ikke minst er det en sosial møteplass for kvinner i regionen og en god mulighet til å mingle og utvide nettverket ditt.

Kvelden byr også på underholdning fra Kulturboden, fingermat og noe godt i glasset.

Du møter:

  • Hege Skansen, styreleder i Styreakademiet Vestland og advokat i Harris Advokatfirma

  • Marita Mellingen, senioradvokat i Advokatfirmaet Kyrre

  • Veronica Wammen Langøen, direktør ved Thon Hotel Orion

  • Margunn Bjørnestad, konsernleder i Wergeland Group

  • Barbro Wiig Sulebakk, daglig leder i Kulturboden

  • Linn Dyveke Wilberg, forretningsutvikler i Klar Bedrift, med-gründer av Beat Technology, med-gründer og daglig leder i Lytt

  • Beate S. Korsøen, daglig leder i Nordhordland Næringslag

 

Dato: 31. oktober

Tid: 18.00

Sted: Kulturboden, Flatøy

Pris: Kr 590,- (Inkluderer fingermat og velkomstbobler. Vin/øl/mineralvann kan kjøpes.)

 
 
Vis arrangement →
Studietur med fokus på konseptutvikling, kultur og ledelse
okt.
28.
til 30. okt.

Studietur med fokus på konseptutvikling, kultur og ledelse

Vekst i Lag inviterer til:

Studietur med Konseptutvikling, kultur og ledelse, i Kalvåg 28.-30. oktober!

Temaet er konseptutvikling, kultur og ledelse.

Kan man lære noe av hva andre har gjort?

Denne turen handler om å dele erfaringer, her blir det historier om generasjonsskifte, drastiske snuoperasjoner og hvordan utnytte de ressursene man har, optimalt.

Knutholmen er det perfekte stedet for å se hvordan de har bygget opp et konsept rundt historien. Alt fra hvordan hotellrommene er utformet, til hvordan de bruker den gamle bosetningen til historievandring, ølsmaking og andre aktiviteter.

I tillegg har vi fått med en av Norges mest ettertraktede foredragsholdere innen kultur og ledelse – Sigurd Granmark, som skal bistå med den faglige delen.

Programmet er som følger:

28.10.

  • 12.00: Avreise med båt fra Florø (man kan komme seg til Florø med hurtigbåten)

  • 13.00: Innsjekk og lunsj på Knutholmen

  • 14.00: Faglig innhold

  • 17.30: Egen tid

  • 19.00: Aperitiff

  • 19.30: Middag – Havets festbord

29.10.

  • 08.00: Frokost

  • 08.30: Faglig innhold

  • 11.00: Lunsj

  • 12.00: Tur

  • 13.00: Faglig innhold

  • 15.00: Aktiviteter

  • 17.00: Guidet tur med ølsmaking

  • 19.30: Middag – 3-retters

30.10.

  • 08.00: Frokost

  • 08.30: Tur

  • 09.30: Faglig innhold

  • 11.00: Lunsj

  • 12.00: Faglig avslutning

  • 13.30: Båt tilbake til Florø

Møt andre næringshagebedrifter fra Sogn, Sunnfjord og Nordfjord!

Påmelding: Innen 30. september til post@sognefjordennh.no merk påmelding med “tilknyttet Klar Bedrift”

Pris: kr 12.000,- per person for virksomheter som ikke er tilknyttet Næringshageprogrammet. 

Bedrifter i Næringshageprogram får 50% støtte til turen (kr 6000,-).  

 

NB: Det må være minimum 20 påmeldte for at turen blir gjennomført. 

Vis arrangement →
Er det vanskelig å få tak i folk og kompetanse?
okt.
24.

Er det vanskelig å få tak i folk og kompetanse?

Delta på årets rekrutteringskonferanse med FOLKA

Om Vestland skal ha attraktive bedrifter og organisasjoner å jobbe i, må vi tiltrekke oss folk fra hele landet – og verden. Ikke minst må vi få de til å bli.

Mangfold og inkludering er årets tema på rekrutteringskonferansen FOLKA.

De gir deg fersk kompetanse rundt temaet, inspirasjon fra arbeidsgivere som har lykkes, og konkrete verktøy til deg som jobber med rekruttering og HR.

Når 2 av 3 bedrifter forteller at de sliter med å få tak i relevant kompetanse, må vi tenke nytt.

Vi må klare å ta i bruk en større del av arbeidsstokken og stille oss spørsmålet: Klarer vi å utnytte potensiale i de vi alt har? 

  • Hva gjør de som lykkes?

  • Hva kan vi lære av hverandre?

  • Hva er viktig for arbeidstageren?

Det finnes verktøy og det finnes kompetanse.

Lær og bli inspirert på FOLKA 2024!

Sted: Thon Partner Hotel Jølster

Tid: 24. oktober kl. 09.30 – 16.00

Pris: 2 500,- inkl. lunsj.

Er du medlem i Framtidsfylket?
Bruk rabattkoden medlem24 for ein god deal

Vis arrangement →
Rask Oppstart - programmet for gründere og nyetablerte bedrifter
okt.
4.
til 22. nov.

Rask Oppstart - programmet for gründere og nyetablerte bedrifter

RASK OPPSTART har åpnet påmelding for høsten 2024!

Programmet er for gründere og oppstartsbedrifter i tidlig fase som har gode ideer og ambisjoner om å utvikle nye produkter eller tjenester. Deltakerne er med på fire samlinger og har mulighet til å benytte seg av veiledning og oppfølging etter hver samling og mellom samlingene. Programmet baserer seg på metodikken Displined Entrepreneurship.

Dato for Rask Oppstart høsten 2024:

  • 4.oktober

  • 18.oktober

  • 6november

  • 22.november

Her kan du lese mer om Rask Oppstart, søke om deltakelse og finne kontaktpersoner til kurset hvis du har spørsmål.

Vis arrangement →
Folkets Kraftløft - et tiltak mot energifattigdom?
sep.
27.

Folkets Kraftløft - et tiltak mot energifattigdom?

Bli med Tor-Evert Grøndal, prosjektleder for «Folkets Kraftløft» – et initiativ utviklet av Valdres Næringshage i samarbeid med Klimakultur. I dette webinaret vil Tor-Evert dele hvordan personlige erfaringer har formet prosjektet, som har som mål å assistere norske husstander med å redusere energiforbruket. I juni fikk Valdres Næringshage, sammen med Vestre SIldre kommune og Fridtjof Nansen Institutt, støtte fra Husbanken for å utvikle en tjeneste som besøker hjem og nabolag for å tilby hver husstand en oversikt over deres bolig med tiltak og strategier for energisparing på både kort og lang sikt. Denne tjenesten fokuserer på praktiske skritt husstander kan ta når de rehabiliteter boligene sine.

Selv om det finnes støtteordninger som gir økonomiske insentiver for energieffektivisering, har noen ordninger, slik som de fra Enova, blitt kritisert for å favorisere de mer velstående. Det tilbys i tillegg støtteordninger gjennom Husbanken, men mange sliter med å ta i bruk disse.

Tor-Evert vil vise hvordan både forskning og samarbeid på tvers av sektorer er helt nødvendig for å takle denne komplekse utfordringen. Vil vi lykkes? Bli med for å få en oppdatering fra et «live» pilotprosjekt.

Prosjektet gagner også håndverkerbransjen som trenger omstilling pga mindre hyttebygging.

Vis arrangement →
GreenTechSee - teknologidrevet produktutvikling for å adressere små og store bærekraftsmål
sep.
27.

GreenTechSee - teknologidrevet produktutvikling for å adressere små og store bærekraftsmål

Møt non-profit foreningen Green Tech See, en forening bestående av teknologientusiaster som vil bidra til en bærekraftig utvikling!

Leder for foreningen Rolf Einar Sæter har over 30 års erfaring fra forretningsutvikling og optimalisering i forholdet mellom prosess, teknologi og menneske. Han er i dag ansvarlig for nye teknologier på globalt nivå for et av verdens største energiselskaper.

I dette webinaret vil Rolf Einar med sitt sterke engasjement for teknologi og bærekraft fortelle om det tredelte arrangementet Green Tech See hvor du får inspirasjonsforedrag fra internasjonale og nasjonale aktører, mulighet til å bli med i en hachaton hvor bedrifter og teknologer skaper nye løsninger sammen, og delta på en konferanse for et bredere publikum hvor løsninger blir presentert.

Vis arrangement →
Sisters in business - veien til en mer bærekraftig fremtid
sep.
27.

Sisters in business - veien til en mer bærekraftig fremtid

Bli med på et inspirerende webinar med Sandra Tollefsen & Farzaneh Aghalo, gründerne bak Sisters in Business. Sisters in Business er en organisasjon som setter bærekraft i sentrum av sin virksomhet. Gjennom å ansette kvinner med innvandrerbakgrunn og skape produkter fra overskuddsmaterialer og gjenbrukte tekstiler, kombinerer de sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft på en unik måte.

Med slagordet «Vi tror på ressursene rundt oss – blant mennesker og blant tekstiler», viser Sisters in Business hvordan en sirkulær økonomi kan bidra til en grønnere og mer inkluderende fremtid.

Webinaret gir innsikt i deres arbeid og hvordan deres modell kan inspirere andre til å utnytte ressurser på en bærekraftig måte.

Vis arrangement →
Utfordringer og muligheter som ligger i å skape et mer inkluderende og rettferdig arbeidsliv
sep.
27.

Utfordringer og muligheter som ligger i å skape et mer inkluderende og rettferdig arbeidsliv

Elisabeth Lie Nilsen, leder for NAV Marked Nord-Rogaland, deler innsikt i de utfordringene og mulighetene som ligger i å skape et mer inkluderende og rettferdig arbeidsliv. 

Med over 30 års erfaring fra arbeidsmarkedet, har Elisabeth opparbeidet seg en dyp forståelse for hvordan sosiale strukturer og økonomiske forhold påvirker sysselsettingen. Hun vil gi oss verdifulle perspektiver på hvordan vi kan sikre at alle som ønsker og kan jobbe, får den nødvendige støtten for å lykkes i arbeidslivet.

Elisabeth vil belyse de menneskelige aspektene ved sosial bærekraft, inkludert de sosiale kostnadene av langvarig arbeidsledighet, og hvordan NAV arbeider målrettet for å motvirke disse utfordringene gjennom innovative og inkluderende tiltak. 

Med et skarpt fokus på hvordan vi kan bygge et mer bærekraftig og inkluderende arbeidsliv, vil Elisabeth Lie Nilsen tilby verdifulle innspill som er avgjørende for alle som er opptatt av fremtidens samfunn og hvordan vi kan utnytte vår viktigste ressurs – menneskene – på en måte som fremmer sosial rettferdighet og bærekraft.

Vis arrangement →
Vesentlighetsanalyse og bærekraftsrapportering: Hvordan SMBer kan møte fremtidens krav
sep.
26.

Vesentlighetsanalyse og bærekraftsrapportering: Hvordan SMBer kan møte fremtidens krav

Med stadig strengere krav fra EU, blir det viktigere enn noensinne for små og mellomstore bedrifter (SMBer) å jobbe aktivt med bærekraftsrapportering. Seniorrådgiver Øygunn S. Brynildsen i Stiftelsen Miljøfyrtårn vil i dette webinaret forklare hvorfor det er essensielt å starte med en vesentlighetsanalyse, og hvordan dette kan hjelpe bedrifter med å identifisere og fokusere på de mest relevante bærekraftsområdene.

Hun vil også gå gjennom de nye rapporteringskravene fra EU og gi innsikt i hvordan disse vil påvirke SMBer fremover. Dette webinaret er en verdifull ressurs for bedrifter som ønsker å ligge i forkant av reguleringene og sikre en bærekraftig fremtid.

Vis arrangement →
Miljøsertifisering: Erfaringer og resultater fra Sandvold og Velde Supply
sep.
26.

Miljøsertifisering: Erfaringer og resultater fra Sandvold og Velde Supply

Per Sigurd Velde, arbeidende styreleder og en av drivkreftene bak miljø og bærekraftsarbeidet i Sandvold & Velde Supply AS (SVS), vil gi oss innsikt i hvordan en miljøsertifisering har styrket selskapets konkurranseevne og samtidig redusert deres miljøpåvirkning.

Vi får et innblikk i hvordan sertifiseringen har påvirket selskapets daglige drift, og hvilke målbare forbedringer de har sett som følge av dette arbeidet. Per Sigurd vil dele de praktiske erfaringene fra implementeringen av miljøtiltakene, samt hvilke utfordringer og suksesser de har opplevd underveis.

Dette innlegget vil være av stor verdi for alle som ønsker å forstå hvordan man kan integrere miljøansvar på en måte som skaper reelle, målbare forbedringer og langsiktig bærekraft i virksomheten.

Vis arrangement →
Miljøledelse og miljøsertifisering: Nøkkelen til fremtidens konkurransekraft for SMBer
sep.
26.

Miljøledelse og miljøsertifisering: Nøkkelen til fremtidens konkurransekraft for SMBer

I en tid med økende forventninger og krav til bærekraft, står små og mellomstore bedrifter overfor betydelige utfordringer for å opprettholde sin konkurransekraft. Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i stiftelsen Miljøfyrtårn, vil i dette webinaret gi en innføring i hvordan miljøledelse kan være en nøkkel til suksess.

Hun vil også si litt om økte forventninger til bedrifters bærekraftsarbeid i ulike bransjer fremover, og hvordan bedrifter kan tilpasse seg ved å etablere gode rutiner og ta i bruk relevante sertifiseringsordninger (Miljøfyrtårn eller ISO 14001).

Webinaret gir verdifulle innsikter for SMBer som ønsker å styrke sin posisjon i markedet gjennom målrettet miljøarbeid.

Vis arrangement →
Circular Boost - EU finansiert sirkulærprosjekt
sep.
25.

Circular Boost - EU finansiert sirkulærprosjekt

Oppdag det EU-finansierte prosjektet Circular Boost, hvor GAIA Vesterålen leder an i utviklingen av sirkulære byggeteknologier. Prosjektet fokuserer på gjenbruk av betong og materialer med mål om å oppnå 95 % gjenvinningsgrad.

Med innovative pilotprosjekter som GaiaVesterålen-museet, et signalbygg laget av resirkulerte containere, demonstrerer prosjektet hvordan bærekraft kan forene miljømessig og økonomisk verdi.

Vis arrangement →
Sirkulær industripark - gjenbruk av energi, vann og materialer
sep.
25.

Sirkulær industripark - gjenbruk av energi, vann og materialer

Haakon Skar, Klyngeleder i Thams-klyngen kommer og forteller om den industrielle symbiosen i Orkanger.

Thams-klyngen er en klynge som skal bidra til bærekraftig verdiskaping med lavere utslipp, økt energieffektivitet og høyere grad av sirkularitet. Dette gjør de gjennom å fremme samarbeid, innovasjon og kommersialisering, og samspill på tvers av bransjenes ulike verdikjeder.

Vis arrangement →
CIRC-prosjektet
sep.
25.

CIRC-prosjektet

Vi har invitert Stine Skagestad, leder for sirkulær omstilling i Eyde-klyngen og prosjektleder for CIRC, til å fortelle mer om CIRC (Collaborative Industry Resource Catalyst) prosjektet i Agder, og vier denne onsdagen i Bærekraftuka til industrielle symbioser.

Vis arrangement →
Attraktive industriparker
sep.
25.

Attraktive industriparker

Line Snøfugl Storvik, Prosjektdirektør i SIVA, vil fortelle hvordan Siva jobber for at industriparker skal bli attraktive og være viktige motorer for bærekraftig industriell verdiskaping og produksjon.

Hun vil også fortelle om hvordan Siva jobber med sirkulær grønn industriutvikling og industrielle symbioser, blant annet gjennom det pågående landsdekkende «Missions»-arbeidet i samarbeid med fylkeskommunene, Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

Vis arrangement →
Ombruk i praksis og gründerreisen
sep.
24.

Ombruk i praksis og gründerreisen

Peter Totland tar oss med på reisen med å bygge opp et selskap som skal endre holdning og forretningsmodell hos BAE-næringen.

Hvordan kan vi lage insentiver gode nok til at næringen snur om og ser på avfall som en verdi?

Han vil fortelle om hvordan Sirken har etablert norges første selvbetjente ombrukssentraler rundt om i landet, og hvordan selskapet har navigert i et landskap fullt av muligheter og barrierer. Peter vil også snakke om fremtidige planer og hvordan Sirken arbeider for å bidra til en mer sirkulær og bærekraftig byggebransje.

Vis arrangement →
Fra søppel til shopping
sep.
24.

Fra søppel til shopping

Ingrid Staveland Reppe forteller oss mer om ReSirkula.

Resirkula er Sirkulas satsing på ombruk, avfallsreduksjon og sirkulær økonomi.  Lokomotivet i denne satsingen er gjenbrukskjøpesenteret i kretsløpsparken ved Hamar. På senteret selges ombruksvarene som kommer inn på gjenvinningsstasjonen.

I tillegg jobber Resirkula med andre konsepter og arrangementer som skal bidra til å bygge en sirkulær økonomi i regionen og i Norge.

Vis arrangement →
Offentlige innkjøp som pådriver for grønn omstilling
sep.
23.

Offentlige innkjøp som pådriver for grønn omstilling

Bjørn Johannes Kummeneje og Helga N. Burheim fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) vil i sitt innlegg gi en oversikt over den nye forskriften til offentlige anskaffelser, som krever at kommuner og andre offentlige virksomheter vektlegger miljø minst 30% i sine innkjøp.

De vil forklare hva offentlige innkjøpere ser etter når de skal innfri dette kravet, og gi verdifulle råd til næringslivet om hvordan de best kan forberede seg for å levere til det offentlige i en grønnere markedssituasjon.

Vis arrangement →
Næringslivets rolle i det grønne skiftet
sep.
23.

Næringslivets rolle i det grønne skiftet

Administrerende direktør i Skift, Bjørn Kjærand Haugland forteller om næringslivets rolle i det grønne skiftet.

  • Hvor langt har vi kommet?

  • Hvordan kan vi bidra til en raskere omstilling?

  • Hvilke forretningsmuligheter kan den grønne omstillingen gi?

"Skift er et næringslivsdrevet klimainitiativ. Deres overordnede mål er å øke farten i det grønne skiftet".

Vis arrangement →
Åpning av Bærekraftuka 2024 - en webinarserie
sep.
23.

Åpning av Bærekraftuka 2024 - en webinarserie

Næringshagene i Norge ønsker deg hjertelig velkommen til Bærekraftsuka  23.-27.september 2024!

Bærekraftsuka byr på en uke fylt med kompetanseheving, inspirasjon og verktøy for å fremme positiv endring.


MANDAG

23 september | 10:00 - 10:05

Åpning av Bærekraftsuka 2024

Styreleder av Næringshagene i Norge, Anne Kristin Helgeland, åpner Bærekraftsuka 2024! Denne uka er en unik mulighet for bedrifter, og organisasjoner over hele landet til å samles og utforske bærekraftige løsninger og innovasjoner. Åpningen markerer starten på en uke fylt med inspirerende foredrag, workshops og nettverksmuligheter som skal styrke grønn vekst og fremme bærekraft i norske næringsliv.

23 september | 10:05 - 10:35

Næringslivets rolle i det grønne skiftet

Administrerende direktør i Skift, Bjørn Kjærand Haugland forteller om næringslivets rolle i det grønne skiftet. Hvor langt har vi kommet? Hvordan kan vi bidra til en raskere omstilling? Hvilke forretningsmuligheter kan den grønne omstillingen gi? "Skift er et næringslivsdrevet klimainitiativ. Deres overordnede mål er å øke farten i det grønne skiftet"

23 september | 10.35 - 11:00

Hvordan kan næringslivet bidra til å motvirke nedbygging av natur og bremse naturkrisen?

Generalsekretær i WWF (Verdens Naturfond), Karoline Andaur gir oss innsikt i hvordan næringslivet kan bidra til å motvirke nedbygging av natur og bremse naturkrisen. Hun forteller mer om hvordan jobber bedrifter i dag, og hvordan bedrifter bør forberede seg på å jobbe med natur fremover.

23 september | 11:05 - 12:00

Offentlige innkjøp som pådriver for grønn omstilling

Bjørn Johannes Kummeneje og Helga N. Burheim fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) vil i sitt innlegg gi en oversikt over den nye forskriften til offentlige anskaffelser, som krever at kommuner og andre offentlige virksomheter vektlegger miljø minst 30% i sine innkjøp.

TIRSDAG

24 september | 10:00 - 10:30

Sirkulær økonomi for norske SMBer: muligheter og veien til suksess

Cathrine Barth fra Nordic Circular Hotspot / Natural State gir oss et innledende innlegg om sirkulærøkonomi.

24 september | 10:30 - 11:00

Fra søppel til shopping

Ingrid Staveland Reppe forteller oss mer om ReSirkula. Resirkula er Sirkulas satsing på ombruk, avfallsreduksjon og sirkulær økonomi.  Lokomotivet i denne satsingen er gjenbrukskjøpesenteret i kretsløpsparken ved Hamar. På senteret selges ombruksvarene som kommer inn på gjenvinningsstasjonen.

24 september | 11:00 - 11:30

Ombruk i praksis og gründerreisen

Peter Totland tar oss med på reisen med å bygge opp et selskap som skal endre holdning og forretningsmodell hos BAE-næringen. Hvordan kan vi lage insentiver gode nok til at næringen snur om og ser på avfall som en verdi? Han vil fortelle om hvordan Sirken har etablert norges første selvbetjente ombrukssentraler rundt om i landet.

24 september | 13:00 - 13:30

Stor avfallsfraksjon – viktig råvare for Norsk Massivtre

Arild Øvergaard, daglig leder i Norsk Massivtre forteller om deres samarbeid med Valdres Kommunale Renovasjon. Hvorfor er gammelt trevirke så viktig for dem? Trevirke er en av de største avfallsfraksjonene til VKR, og den viktigste råvaren for Norsk Massivtre. Her ble det en vinn-vinn situasjon

ONSDAG

25 september | 10:00 - 10:30

Attraktive industriparker

Line Snøfugl Storvik, Prosjektdirektør i SIVA, vil fortelle hvordan Siva jobber for at industriparker skal bli attraktive og være viktige motorer for bærekraftig industriell verdiskaping og produksjon. Hun vil også fortelle om hvordan Siva jobber med sirkulær grønn industriutvikling og industrielle symbioser, blant annet gjennom det pågående landsdekkende "Missions"-arbeidet i samarbeid med fylkeskommunene, Innovasjon Norge og Forkningsrådet.

25 september | 10:30 - 11:00

CIRC-prosjektet

Onsdagen vier vi til industrielle symbioser, og vi har derfor invitert Stine Skagestad, leder for sirkulær omstilling i Eyde-klyngen og prosjektleder for CIRC, til å fortelle mer om CIRC (Collaborative Industry Resource Catalyst) prosjektet i Agder.

25 september | 11:00 - 11:30

Sirkulær industripark – gjenbruk av energi, vann og materialer

Haakon Skar, Klyngeleder i Thams-klyngen forteller mer om den industrielle symbiosen i Orkanger.

25 september | 11:30 - 12:00

Circular Boost – EU finansiert sirkulærprosjekt

Oppdag det EU-finansierte prosjektet Circular Boost, hvor GAIA Vesterålen leder an i utviklingen av sirkulære byggeteknologier. Prosjektet fokuserer på gjenbruk av betong og materialer med mål om å oppnå 95 % gjenvinningsgrad. Med innovative pilotprosjekter som GaiaVesterålen-museet, et signalbygg laget av resirkulerte containere, demonstrerer prosjektet hvordan bærekraft kan forene miljømessig og økonomisk verdi.

TORSDAG

26 september | 10:00 - 12:00

Miljøledelse og miljøsertifisering: Nøkkelen til fremtidens konkurransekraft for SMBer

I en tid med økende forventninger og krav til bærekraft, står små og mellomstore bedrifter overfor betydelige utfordringer for å opprettholde sin konkurransekraft. Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i stiftelsen Miljøfyrtårn, vil i dette webinaret gi en innføring i hvordan miljøledelse kan være en nøkkel til suksess.

26 september | 10:00 - 12:00

Vesentlighetsanalyse og bærekraftsrapportering; Hvordan SMBer kan møte fremtidens krav

Med stadig strengere krav fra EU, blir det viktigere enn noensinne for små og mellomstore bedrifter (SMBer) å jobbe aktivt med bærekraftsrapportering. Seniorrådgiver Øygunn S. Brynildsen i Stiftelsen Miljøfyrtårn vil i dette webinaret forklare hvorfor det er essensielt å starte med en vesentlighetsanalyse, og hvordan dette kan hjelpe bedrifter med å identifisere og fokusere på de mest relevante bærekraftsområdene.

26 september | 10:00 - 12:00

Miljøsertifisering: Erfaringer og resultater fra Sandvold & Velde Supply

Per Sigurd Velde, arbeidende styreleder og en av drivkreftene bak miljø og bærekraftsarbeidet i Sandvold & Velde Supply AS (SVS), vil gi oss innsikt i hvordan en miljøsertifisering har styrket selskapets konkurranseevne og samtidig redusert deres miljøpåvirkning. Vi får et innblikk i hvordan sertifiseringen har påvirket selskapets daglige drift, og hvilke målbare forbedringer de har opplevd underveis.

FREDAG

27 september | 10:00 - 12:00

Utfordringer og muligheter som ligger i å skape et mer inkluderende og rettferdig arbeidsliv

Elisabeth Lie Nilsen, leder for NAV Marked Nord-Rogaland, deler innsikt i de utfordringene og mulighetene som ligger i å skape et mer inkluderende og rettferdig arbeidsliv.  Med over 30 års erfaring fra arbeidsmarkedet, har Elisabeth opparbeidet seg en dyp forståelse for hvordan sosiale strukturer og økonomiske forhold påvirker sysselsettingen.

27 september | 10:00 - 12:00

Sisters in Business – veien til en mer bærekraftig fremtid

Bli med på et inspirerende webinar med Sandra Tollefsen & Farzaneh Aghalo, gründerne bak Sisters in Business. Sisters in Business er en organisasjon som setter bærekraft i sentrum av sin virksomhet. Gjennom å ansette kvinner med innvandrerbakgrunn og skape produkter fra overskuddsmaterialer og gjenbrukte tekstiler, kombinerer de sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft på en unik måte.

27 september | 11:10 - 12:00

Integrering og sosial bærekraft

Bli med når Bonolo Rampomane-Aandahl deler sin reise med "DRØS matbar og kaffebar", en inkluderende møteplass som fremmer integrering og sosial bærekraft. Lær hvordan lokale initiativ kan bidra til et mer mangfoldig og bærekraftig samfunn.

27 september | 12:00 - 12:30

GreenTechSee – teknologidrevet produktutvikling for å adressere små og store bærekraftsmål

Møt non-profit foreningen Green Tech See, en forening bestående av teknologientusiaster som vil bidra til en bærekraftig utvikling! Leder for foreningen Rolf Einar Sæter har over 30 års erfaring fra forretningsutvikling og optimalisering i forholdet mellom prosess, teknologi og menneske.

27 september | 13:00 - 13:30

Folkets Kraftløft – et tiltak mot energifattigdom?

Bli med Tor-Evert Grøndal, prosjektleder for "Folkets Kraftløft" - et initiativ utviklet av Valdres Næringshage i samarbeid med Klimakultur. I dette webinaret vil Tor-Evert dele hvordan personlige erfaringer har formet prosjektet, som har som mål å assistere norske husstander med å redusere energiforbruket. I juni fikk Valdres Næringshage, sammen med Vestre SIldre kommune og Fridtjof

Vis arrangement →
Vestlandets viktigste møteplass - DemoDay
sep.
18.

Vestlandets viktigste møteplass - DemoDay

Demo Day Vestland er den største møteplassen for deg som er på jakt etter kapital på Vestlandet. Som deltaker får du mulighet til å pitche for over hundre investorer, og bli bedre kjent med dem som kan hjelpe deg på vekstreisen.

Krav til deltakelse:

  • Selskapet ditt er investorklart og skal hente kapital nå, eller har en nært forestående emisjon.

  • Selskapets forretningsidé må bidra til å løse FNs bærekraftsmål.

  • Pitch skal være på engelsk. 

Vi fortsetter suksessen og samarbeidet med 100 Pitches, Norges største pitchekonkurranse. Deltakerne på årets Demo Day Vestlandet som er startet etter 1.1.2021 og har hentet inn mindre enn €3m i privat kapital er du også kvalifisert for å være med på regional finale i 100 pitches Sør/Vestlandet. Premie på €20,000 til vinner av finalen. 100 Pitches arrangeres av DNB, StartupLab og Oslo Innovation Week. Selskap etablert før 01.01.2021 kan likevel delta på Demo Day Vestlandet 2024.

Frist for å søke plass: 10.august 2024

Dato og tidspunkt er foreløpig.

Bildet er tatt av Petter Tran.

Vis arrangement →
Bærekrafthalvtimen
sep.
11.

Bærekrafthalvtimen

Hvordan tenker investor på bærekraft?

Hilde Holdhus er investor i Sarsia og ser målrettet etter oppstartsbedrifter med fokus på bærekraft.
Hun er utdannet både oseanograf og finansanalytiker, og i tillegg til å være investor har hun ulike styreverv og driver eget selskap.

Denne bærekrafthalvtimen vil du ikke gå glipp av! 

 

 

Mer informasjon og program finner du her: Bærekrafthalvtimen.

Vis arrangement →
2 dagers kurs i Maskinforskriften og CE-merking
juni
4.
til 5. juni

2 dagers kurs i Maskinforskriften og CE-merking

Dag 1: 08.00 – 15.30

  • Presentasjon av Trygg Maskin

  • Maskinforskriftens oppbygging og funksjon.

  • Lover og forskriftskrav – hvem er ansvarlig for hva.

  • Maskinforskriftens inngripen i kommersiell sammenheng fra tilbudsfase til overlevering av ferdig produkt.


Dag 2: 08.00 – 15.30

  • CE-merking – hele prosessen steg for steg.

  • Krav til vern mot skade på liv og helse.

  • Risikovurdering – risikoanalyse – risikoreduskjon.

  • Praktiske oppgaver:

    • Etablere dokumentfil iht. maskinforskriftens myndighetspålagte krav.

    • Forskjell på maskin og delvis ferdigstilt maskin.

    • Samsvarserklære.

    • CE-merke.


Etter endt kurs vil dere ha god forståelse for:

  • Hvorfor vi har maskinforskriften.

  • Vårt ansvar.

  • Hvordan vi kan bidra til en enda tryggere arbeidsplass. – både teoretisk og praktisk.

  • Viktige momenter i forkant av nyanskaffelser/modifiseringer av maskinparken.

  • Hvordan overholde regelverket iht forskrift og tilsynsmyndigheter.


Det er Trygg Maskin som gjennomfører kurset.

Sted: Vidsyn, Sløvågen 2, 5960 Dalsøyra
Dato: 4.-5. juni 2024
Pris: Kr 7500 pr deltager inkl. lunsj og kursmateriell

Er dere tilknyttet Næringshageprogrammet kan dere få støtte på 40% pr deltager.

Vis arrangement →