Webinar 14. og 15. april 2021

PAKKING, DISTRIBUSJON OG SALG

«Pakkekurset» som inneholder metodeverk for produktutvikling/pakketering, verktøy og innføring i riktig prising, samt temaene distribusjon og salg, er utviklet som web-basert kurs tilpasset vår nye hverdag. Kurset tar sikte på å utvikle nye produkter/pakker som skal selges i markeder når koronakrisen er over.

​Nye produkter for salg:
Programmet i webinaret veksler mellom presentasjoner, egenaktivitet og diskusjoner. Innimellom tar vi pauser. Kurset legges opp som fire webinaret á to timer:

Dag 1, før lunsj

  • Etterspørsel på andre siden av krisen, behov i målgrupper, metode for pakketering og lovverk

Dag 1, etter lunsj

  • Prising, inklusive kalkyler, referansepriser, marginer og mva

Dag 2, før lunsj

  • Idédugnad nye opplevelsesprodukter, utflukter og lengre turer til og i regionen

Dag 2, etter lunsj

  • Distribusjon, kanaler og kostnader. Direkte eller indirekte. Hvem er distributørene?

  • Nysalg, kryss-salg, mersalg og oppsalg. Metoder for ulike salg, hva fungerer best?

OPPFØLGING
Kursdeltakerne får i oppgave å lage nye produkter/pakker som skal ut i salg. Alternativt gå gjennom etablerte produkter og sikre at disse møter behovene i
markedet når koronakrisen er over.
Oppfølging av kursdeltakerne avtales på dag 2. Den kan enten gjøres i fellesskap og som et webinar, eller individuelt for den enkelte bedrift eller kursdeltaker via videokonferanse eller telefon.

DAG 1
10.00-10.15 Velkommen og introduksjon
10.15-11.00 Markedssituasjon etter krisen
11.00-11.15 Pause
11.15-11.45 Produktutviklingsmetodikk
11.45-12.00 Egenaktivitet
12.00-13.00 Lunsj
13.00-13.20 Hvordan bygger vi opp en riktig pris?
13.20-13.45 Bruk av kalkyleverktøy
13.45.14.00 Pause
14.00-14.30 Pakkereiseloven og mva
14.30-15.00 Egenaktivitet

DAG 2
10.00-10.15 Oppsummering av første dag
10.15-11.00 Idédugnad, nye produkter og pakker
11.00-11.15 Pause
11.15-11.45 Presentasjon av idéer og målgrupper
11.45.12.00 Spørsmål - svar
12.00-13.00 Lunsj
13.00-13.20 Distribusjonskanaler og kost.
13.20-13.45 Direkte distribusjon
13.45.14.00 Pause
14.00-14.45 Salg
14.45-15.00 Avtale - oppfølging